بيوگرافي زلاتان ابراهيموويچ
تاريخ : سه شنبه 14 خرداد 1398برچسب:, | 15:22 | نویسنده : محمد میرابی

بيوگرافي زلاتان ابراهيموويچ 

يورکا مادر زلاتان نيز در مورد پسرش مي گويد : هر بار زلاتان را در تلويزيون مي بينيم که موفق مي شود گل بزند به خود مي باليم که تلاشهاي ما امروز نتيجه داده است و هميشه به خاطر اين موفقيت خداوند را شکر مي کنيم .

زلاتان در محله اسکانلان بزرگ شد و به خاطر قد بلندش در 15 سالگي به بسکتبال روي آورد . اما در سال 1996 در جام ملتهاي اروپا چون تيم سوئد غايب بود از تلويزيون شيقته بازي بازيکناني چون آلن شيرر و پاتريک کلايورت شد ، همچنين او عاشق بازي ستاره معروف سوئد، هنريک لارسن در جام جهاني 1994 بود .

او توانست در 15 سالگي وارد باشگاه معروف مالمو شد و خيلي زود توانست استعداد خود را در فوتبال نشان دهد . همچنين او به علت اصليت بوسني اش توانست به مدت 2 سال در تيم نوجوانان و جوانان و حتي تيم ملي B بوسني بازي کند و ملي پوش شود .

او با قد بلندش و شمع گلزني بالايش فارگو پانچسف گلزن سابق و معروف تيم يوگسلاوي را در اذهان زنده مي کرد ، اما تصميم نهايي او و قبولي مليت سوئد بسياري از هموطنان واقعي اش را ناراحت کرد .

در سال 1999 آرسن وانزه مربي تيم آرسنال انگلستان مصرانه خواهان استخدام زلاتان بود اما هرگز موفق نشد تا اينکه زلاتان در 22 مارچ 2001 با رقمي حدود 8/7 ميليون يورو سرانجام به باشگاه آژاکس آمستردام پيوست و زير نظر رونالد کومان بسيار در فوتبال پيشرفت کرد . او توانست با فوتبال خوب خود و گلزني هايش عملا به يک ستاره در ليگ هلند و و ليگ قهرمانان اروپا بدل گشت او طي 74 مسابقه که در مدت دو سال براي آژاکس انجام داد 35 گل به ثمر رساند .

زلاتان توانست با تيم ملي سوئد به يورو 2004 پرتقال راه يابد او با گل زيباي خود به تيم ايتاليا پيش از پيش مورد توجه قرار گرفت زلاتان همراه تيم سوئد در يک چهارم نهايي به تيم خوب هلند برخورد کردند و نتواستند از پس حريف برايد و با جام خداحافظي کردند . اما يورو 2004 براي زلاتان مانند پله اي بود به سمت صعود او در 31 اوت 2004 با قرار دادي به ارزش 19 ميليون يورو به تيم معروف يوونتوس ايتاليا پيوست . بازي هاي خوب و تماشايي زلاتان در تورين ايتاليا از او يک فوق ستاره ساخت و او را در سال 2005 به عنوان کانديداي بهترين بازيکن سال مطرح کرد . در همين سال باشگاه رئال مادريد پيشنهاد عجيب 70 ميليون يورويي خود را براي به خدمت گرفتان زلاتان مطرح کرد که با وجود مبلغ هنگفت پيشنهاد اما سران باشگاه يوونتوس حاضر به فروش زلاتان نشدند .

زلاتان خود نيز چندان تمايلي به حضور در جمع کهکشانهاي رئال مادريد نداشت و در اين باره مي گويد : من فکر مي کنم اگر بخواهم ، در همين يوونتوس هم مي توانم به قهرماني در اروپا و جهان برسم و بر اي اين کار فقط بايد تلاش خودم را بيشتر بکنم . اما سقوط يوونتوس به دسته ذو ايتاليا بع علت تباني و مشکلات زلاتان با اين تيم باعث شد تا با قرار دادي به مبلغ 24 ميليون يورو زلاتان به تيم اينتر ميلان بپيوندد
 


زندگي نامه ابراهيموويچ، يکي از گرانترين هاي تاريخ

شايد زلاتان از کاکا هم گرانتر است. 35 ميليون پوند بعلاوه ساموئل اتوئو قيمتي بالغ بر 60 ميليون پوند براي کاتالان ها خرج برداشته است. او مي خواهد نشان دهد که ارزش اين سرمايه گذاري را دارد. حالا بارسا در ترانسفر هم با مادريد رقابت مي کند ولي هنوز 120 ميليون پوند با لوس بلانکوس فاصله دارد...

 

 

زلاتان کيست؟
زلاتان ابراهيموويچ سوم اکتبر1981 از پدري بوسنيايي به نام شفيک و مادري کروات که يورکا نام دارد متولد شده است. خانواده آنها پس از مهاجرت به سوئد، در روسنگارد از توابع شهر مالمو ساکن مي شوند و ايبراي کوچک هم در همان شهر بدنيا مي آيد. از هشت سالگي فوتبال بازي مي کند و متناوبا در تيم نوجوانان باشگاه هاي مالمو بي آي و اف بي کي بالکان ظاهر مي شود. شاهکار دوران کودکي زلاتان در 12 سالگي و با تيم بالکان در مقابل ولينگه اتفاق مي افتد. نيمه اول چهار بر صفر عقب هستند وايبرا بعنوان بازيکن جانشين از نيمه دوم وارد زمين مي شود. 8 بر 5 برنده بازي مي شوند، هر هشت گل را زلاتان به ثمر مي رساند! ابراهيموويچ وارد دبيرستان مي شود ولي خيلي زود بخاطر ادامه فوتبال حرفه اي، ترک تحصيل مي کند.

مالمو اف اف
ايستگاه اول پس از حضور منظم در تيم نوجوانان باشگاه زادگاهش مالمو اف اف، اولين قرارداد حرفه ايش را در سال 1996 امضا مي کند و با پيشرفتي سريع به تيم جوانان باشگاه راه مي يابد. به سال 1999 با تيمش در آلسونسکان – ليگ برتر سوئد- شرکت مي کند ولي به مقامي بهتر از سيزدهم دست نمي يابد و همراه مالمو به دسته دوم سقوط مي کند، هرچند فصل بعد بازمي گردند. آرسن ونگر مربي آرسنال براي جذب ايبرا تلاش مي کند ولي توفيقي بدست نمي آورد. اما لئوبينهاکر مربي وقت آژاکس بازي زلاتان را در يک مسابقه تمريني مقابل تيم نروژي موس اف کي مي بيند و شيفته وي مي شود. جولاي 2001، هلندي ها موفق مي شوند جوان آتيه دار سوئدي را با مبلغ 8/7 ميليون يورو به آمستردام ببرند.

کسب شهرت
با آژاکس ابتداي حضور زلاتان در آژاکس با رفتن بينهاکر و ورود کو آدريانس همراه بود و اين يعني بدشانسي! آدريانس فرصت کمي به ايبرا مي داد ولي با اخراج زودهنگام مربي و آمدن رونالد کومان ستاره اقبال ابراهيموويچ درخشش گرفت. کومان که علاقمند بازي زلاتان بود وي را فوروارد اصلي تيمش قرار داد و آژاکس موفق شد به قهرماني فصل 2002-2001 ارديويزيه –ليگ دسته اول هلند- دست يابد. فصل بعد ايبرا با زدن دو گل به المپيک ليون خود را در ليگ قهرمانان اروپا مطرح مي کند. مجموعا چهار گل اروپايي براي آژاکس درفصل 2003-2002 به ثمر مي رساند. گلزني هاي منحصر بفرد زلاتان باعث شهرتش مي شود، از جمله گلي که در تاريخ 22 اوت 2004 به تيم ناک بردا مي زند از طرف بينندگان کانال تلويزيوني يورواسپرت بعنوان گل سال انتخاب مي شود. ليگ قهرمانان 2004-2003 براي ابراهيموويچ با زدن فقط يک گل به سلتاويگو و حذف آژاکس در مرحله گروهي خيلي زود تمام مي شود و همين دليل براي خداحافظي با هلند کافيست. اين پايان با مصدوميت ايبرا توسط هم باشگاهيش يعني رافائل فاندرفارت در بازي سوئد – هلند نزديکتر مي نمايد زيرا زلاتان مدعي مي شود که فاندرفارت عمدا به وي آسيب رسانده است. در همين گيرودار ناگهان به يوونتوس فروخته مي شود. حاصل حضور چهار ساله در آژاکس، 106 بازي و 47 گل زده است.

ايبرا در يوونتوس
با 16 ميليون يورو براي چهارسال راه راه پوش مي شود. اما دو فصل بيشتر در تورين نمي ماند چون سرنوشت او را به ميلان خواهد برد. زلاتان به سرعت در ترکيب اصلي جاي ديويد ترزگه مصدوم را پر مي کند و 16 گل براي يووه به ثمر مي رساند. اواخر فصل 2005-2004 يوونتوس اعلام مي کند که پيشنهاد 70 ميليون يورويي رئال مادريد را براي ايبرا رد کرده است! بعدها مينو رايولا وکيل زلاتان اين خبر را تاييد مي کند ولي بيشتر به بازارگرمي تبليغاتي مي ماند تا واقعيت. 14نوامبر 2005 با بردن جايزه گولدن بولن بهترين بازيکن سال کشور سوئد مي شود. فصل دوم حضور ابراهيموويچ در يووه همراه با تغيير وظيفه تهاجمي وي بود. ايبرا بعنوان مهاجم دوم و پاسور براي مهاجم هدف بازي مي کرد، بنابراين تعداد گل هاي زده او پايين آمد ولي با پاس هاي فراوان همبازي هاي خود را در موقعيت گلزني قرار مي داد. البته گاه با خشم هواداران يوونتوس نيز مواجه مي شد که از وي بخاطر از دست دادن فرصت هاي فراوان گل انتقاد مي کردند. رسوايي باشگاه يوونتوس در پرونده تباني کالچيوپولي که باعث شد دو قهرماني آخر اين تيم پس گرفته شود و به سري B سقوط کند، خط پايان زلاتان با باشگاه توريني بود. با اينکه بيشتر بازيکنان بزرگ يوونتوس تصميم گرفتند به تيم وفادار بمانند ولي ايبرا بهمراه تني چند از همبازيانش راه خروج را در پيش گرفتند.

کوچ به اينترميلان
در دهم اوت2006 با 12 ميليون يورو و قراردادي چهارساله به ورزشگاه جوزپه مه آتزا مي پيوندد. زلاتان اعتراف مي کند که به آرزوي زمان کودکي رسيده و در باشگاهي بازي مي کند که قبلا بت زمان نوجواني اش در آنجا توپ زده و هوادار آن بوده است يعني رونالدوي برزيلي و اينترميلان! در اولين بازي تيم جديد در مقابل فيورنتينا يک گل مي زند و گلي ديگر مي سازد. نخستين فصل حضور در سان سيرو با 15 گل بهترين گلزن تيمش مي شود. سال 2007 پنج گل در هفت بازي ليگ قهرمانان اروپا براي اينتر به ثمر مي رساند. فصل 2009-2008 را رويايي آغاز مي کند، زيرنظر ژوزه مورينيو با زدن گل به بولونيا در اولين بازي فصل متعاقبا بعنوان گل سال انتخاب مي شود. اينتر تيم بدون شکست خانگي لقب مي گيرد و ايبرا جلوتر از مارکو دي وايو و ديه گو ميليتو آقاي گل باشگاه هاي ايتاليا مي شود. همراه با اينترنازيوناله سه قهرماني اسکودتو را جشن مي گيرد و هم اکنون به با قراردادي مالي – تعويضي نجومي جاي خود را با ساموئل اتوئو در بارسا عوض مي کند تا تجربه اي تازه و مبارزه اي نو آغاز کند...

تيم ملي سوئد
با گلزني به مقدونيه، تيم ملي جوانان زير21 سال را تجربه مي کند. زلاتان ابراهيموويچ در تاريخ 31 ژانويه 2001 با قرار گرفتن در مقابل جزاير فارو، اولين بازي ملي را بدست مي آورد. اين مسابقه دوستانه با نتيجه عجيب بدون گل به پايان رسيد. نخستين آزمون جدي ايبرا همراه با تيم ملي سوئد در جام جهاني 2002 رخ داد که حذف در مرحله يک شانزدهم توسط سنگال نتيجه اين آزمايش بود! رقابت هاي يورو 2004 با زدن يک پنالتي مقابل بلغارستان و گلزني دربرابر دفاع محکم ايتاليا براي زلاتان شروعي خوب محسوب مي شد ولي با از دست دادن پنالتي در برابر هلند و حذف توسط نارنجي پوشان ناکامي ديگري در رده ملي براي وي رقم خورد. جام جهاني 2006 هم بدون گل زده اي براي ايبرا و حذف سوئد در يک شانزدهم نهايي بدست آلمان خاطره تلخ ديگري برايش بهمراه داشت. سپتامبر 2006 و تنها 48 ساعت قبل از بازي با ليختن اشتاين در چارچوب رقابت هاي مقدماتي يورو 2008، زلاتان همراه با اولاف ملبرگ و کريستين ويلهلمسون از هتل خارج شده و به نايت کلاب رفته و پس از زياده روي در مصرف الکل باعث دردسر مي شوند. لارس لاگرباک مربي تيم ملي بخاطر همين ماجرا آنها را براي مدت کوتاهي توبيخ و از بازي ملي کنار مي گذارد ولي پس از پايان محروميت، زلاتان لجبازانه خود را از تيم ملي دور نگه مي دارد! مقابل ايرلند شمالي در مارس 2008 به تيم ملي باز مي گردد. در 12 بازي ملي موفق به زدن گلي نمي شود. طلسم عدم گلزني ملي ايبرا پس از دو سال در رقابت هاي يورو2008 شکسته شد، يک گل به يونان و يکي به اسپانيا و بازهم حذف تيم ملي سوئد بوسيله روسيه در مرحله مقدماتي گروهي! به جرات مي توان گفت ابراهيموويچ بازيکن بزرگي است که در رده ملي هيچگونه کارنامه مثبتي از وي ديده نمي شود يا بعبارتي زلاتان فوتباليست باشگاهي است نه تيم ملي البته از تاثير ضعف کلي تيم سوئد هم نبايد به آساني گذشت کرد.

سايه روشن هاي
زلاتان ايبرا با دختري به نام هلنا ازدواج کرده و هم اکنون دو فرزند دارد بعلاوه يک سگ که خيلي به آن علاقه دارد! تا قبل از انتقال به بارسا همراه با خانواده اش در ميلان سکونت کرده بود و تابستان ها به زادگاهش مالمو بازمي گشت. زلاتان در سنين نوجواني به ورزش تکواندو مي پرداخت و منظم در کلاس هاي آن شرکت مي کرد. شايد يکي از دلايل آمادگي بدني او و ارسال پاس ها و گلزني هاي آکروباتيک وي، همين تمرينات تکواندو است. يکي از دوستان نزديک ايبرا هنرپيشه معروف سينماي سوئد ميکائيل پرسبرانت نام دارد که اين دو تاکنون فعاليت هاي خيرخواهانه زيادي با يکديگر انجام داده اند. در آوريل 2002 کتابي درباره تمرينات فوتبال منتشر مي کند که در آن تمرين هاي شخصي خود را شرح داده است.

بارسلونا ايستگاه آخر؟
و بالاخره به نوکمپ بزرگترين ورزشگاه اروپا رسيد. مي خواهد در تاريخ بارسا در کنار اسامي بزرگي همچون کوبالا، کرويف، مارادونا، شوستر، رونالدکومان، مايکل لادروپ، ريوالدو، رونالدينيو، مسي و ديگران قرار بگيرد. شايد زلاتان از کاکا هم گرانتر است. 35 ميليون پوند بعلاوه ساموئل اتوئو قيمتي بالغ بر 60 ميليون پوند براي کاتالان ها خرج برداشته است. او مي خواهد نشان دهد که ارزش اين سرمايه گذاري را دارد. حالا بارسا در ترانسفر هم با مادريد رقابت مي کند ولي هنوز 120 ميليون پوند با لوس بلانکوس فاصله دارد...



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • قالب بلاگ اسکای
  • بروجرد